Historie van VV Steenwijk

Op 21 augustus 2012 wordt er vuurwerk ontstoken op sportpark De Nieuwe Gagels bij de voetbalvereniging Steenwijk. Het is 100 jaar geleden dat de vereniging is opgericht en dat moet gevierd worden! Op 10 november is er groot feest in theater De Meenthe, dat deels is ingericht als ‘vv Steenwijk museum’, en ziet een jubileumboek het levenslicht. De profs van AZ uit Alkmaar dragen bij aan de feestvreugde door op zaterdag 13 juli 2013 een jubileumwedstrijd te komen spelen. Maar hoe is het allemaal zover gekomen? De geschiedenis van vv Steenwijk in een notendop.

Zes jeugdige Steenwijkers verwezenlijken het plan om een voetbalvereniging op te richten. ‘Klein maar Dapper’ is de naam en de vereniging telt 16 leden in 1913. De contributie bedraagt één cent per week en de eerste bal is gemaakt uit oude lappen en een markiezen doek. Op 12 maart 1913 wordt de eerste wedstrijd gespeeld. Een stuk weiland is het speelveld en ‘Klein Voorwaarts’ uit Steenwijkerwold is de tegenstander. De uitslag is 0-0. Na vijf jaar wordt de naam van de vereniging veranderd in ‘Rood-Wit’. Eén van de oprichters is nogal gecharmeerd van het Rotterdamse Sparta en Rood-Wit wordt vanaf dat moment een begrip in de Steenwijker voetbalwereld. Tot op de dag van vandaag wordt door velen de naam Rood-Wit gebruikt als er gesproken wordt over de vv Steenwijk.

De eerste officiële competitiewedstrijd is op 11 november 1917 in de Noord Centrale Voetbal Bond en vanaf 1921 speelt Rood-Wit in de ‘grote’, voetbalbond: de Nederlandse Voetbal Bond, de voorloper van de KNVB. Inmiddels kan er ook op een fatsoenlijk complex worden gevoetbald. Van 1917 tot medio 1954 is De Koperberg aan de Kallenkoterallee het domein van de voetbalsport. In 1931 wordt het eerste kampioenschap behaald. Er zullen er nog veel volgen maar ook het degradatiespook is menig keer bij Rood-Wit op bezoek gekomen. Een absoluut sportief dieptepunt is de degradatie in 1964 naar de vierde klas nadat er vanaf 1951 onafgebroken in de derde klas is gespeeld. Hét hoogtepunt is natuurlijk in de jaren 1977/1978 als er binnen twee jaar van de tweede naar de hoofdklasse wordt gepromoveerd. Ondertussen bespeelt Rood-Wit de voetbalvelden achter café Sportlust aan de Meppelerweg waar zelfs een heuse, houten tribune is neergezet. In 1980 volgt de tot op heden laatste verhuizing. Op 17 mei 1980 wordt het sportpark ‘De Nieuwe Gagels’ de thuishaven. Hier verrijst zelfs een fraaie stenen tribune. Een climax op dit complex in het 100-jarig jubileumjaar is het kampioenschap dat wordt behaald en de daarmee verbonden promotie naar de eerste klasse. Het is het dertiende kampioenschap in 100 jaar; een mooier cadeau is niet denkbaar.

Steenwijk heeft veel aansprekende tegenstanders mogen ontmoeten. AZ uit Alkmaar is met vier wedstrijden bijna een vaste klant maar ook Vitesse, Heerenveen, FC Utrecht en PEC Zwolle zijn te gast geweest. Ook internationale voetbalgezelschappen hebben de weg naar Steenwijk weten te vinden. Universitatea Craiova uit Roemenië en Dinamo Tblisis uit Georgië zijn ook tegenstanders geweest. Maar hét hoogtepunt is natuurlijk de wedstrijd tegen het Los Angeles Aztecs van Johan Cruijff op 30 september 1979. Maar liefst 5000 toeschouwers zien in het sportcomplex Sportlust de Amerikanen, o.a. ook met Wim Suurbier en Clyde Best, met 2-0 winnen.

Niet onvermeld mag blijven dat de club enkele ‘grote’ namen binnen haar gelederen heeft gehad. Keest Kist begint zijn carrière bij Rood-Wit om uiteindelijk 212 doelpunten in de eredivisie te maken en in 1979 Europees topscorer te worden. Bekende trainers als Foppe de Haan en Wiljan Vloet zijn bij de club als oefenmeester actief geweest.

Wilt u nog veel meer te weten komen over onze fijne vereniging dan is het jubileumboek ‘ROOD en WIT in honderd jaar’ een absolute aanrader. Er zijn nog exemplaren verkrijgbaar.